مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساخت ساختمان

گرفتن مجوز احداث ساختمان کاری زمان بر و پر هزینه است. برای امنیت، کارایی و صرفه اقتصادی بیشتر؛ باید الزاماتی را هنگام احداث ساختمان رعایت کرد. همچنین آیین نامه های متعددی برای احداث یک ساختمان کارا وجود دارد. شهرداری برای اینکه از رعایت این پروتکل ها اطمینان حاصل کند مراحل ساخت و ساز ها را چه به وسیله نظارت و چه به وسیله سازمان های زیر مجموعه زیر نظر می گیرد. به همین دلیل گرفتن مجوز (پروانه) ساخت برای هر ساختمان با هر کاربری الزامی است. کسانی که ساخت بنا را به یک پیمانکار می‌سپارند، ممکن است دنبال کردن این مراحل اداری را نیز به او محول کنند. اما اگر شخصا خودتان می‌خواهید این کارها را انجام دهید باید به شهرداری منطقه مراجعه نمایید.

اولین مرحله:

تشکیل دادن پرونده

هنگام درخواست دادن صدور پروانه و تشکیل پرونده این مدارک را همراه داشته باشید:
• اصل سند مالکیت و فتوکپی آن
• اصل کارت ملی و شناسنامه و فتوکپی آن‌ها
• برگه تسویه حساب عوارض نوسازی
• برگه تسویه حساب عوارض شهرداری
• نوشتن درخواست صدور پروانه به صورت کتبی
شما برای درخواست دادن مجوز ساخت می‌توانید به جز شهرداری، به دفاتر خدمات الکترونیکی هم مراجعه کنید.
مرحله دوم:

بازدید ملک توسط شهرداری

در این مرحله یکی از کارشناسانان شهرداری به محل احداث ساختمان مراجعه می کند و تمام جوانب  ساخت و ساز ساختمان (به عنوان مثال: مساحت کل ملک-همسایگی ها-عرض خیابان و کوچه) را بررسی و مجوز تعداد کل طبقات ساختمان را صادر می کند.

مرحله سوم:

طرح تفصیلی

این طرح در همه شهرها اجرا نمی‌شود و بیشتر در کلان شهر ها صورت می‌گیرد.
شهرداری کسی را با عنوان کارشناس طرح تفصیلی به محل احداث بنا می‌فرستد تا کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر بررسی کند. انجام این کار با هدف بررسی عدم مغایرت بنا با طرح‌های عمرانی شهر صورت می‌پذیرد. اگر تداخلی دیده شود، دستور انجام تغییرات و اصلاحات مورد نظر از طرف شهرداری صادر خواهد شد.

مرحله چهارم:

تهیه نقشه ساختمان

حالا که کارهای ذکر شده انجام شده است، شهرداری به شما دستور می‌دهد که نقشه ملک‌تان را تهیه نمایید.
در این نقشه باید مساحت کل ملک، تعداد طبقات، تعداد واحد ها و مساحت هر کدام از انها به طور دقیق مشخص شده باشد.

نقشه از شهرداری به گروه مهندسین معماری ارسال می شود. نقشه  توسط مهندسین معمار مورد بازبینی و طراحی مطابق با قوانین شهرداری و نظر مالک قرار می گیرد. پس از اتمام کار نقشه مجدد به شهرداری بازگشت داده می شود پس از تاییده، مجدد برای دفتر نظام مهندسی ارسال می شود تا مجوز های لازم صادر شوند.

مرحله پنجم:

پرداخت عوارض شهرداری

پس از اتمام تمام موارد قبل مالک باید مقداری را تحت عنوان عوارض نوسازی به شهرداری پرداخت نماید. این مقدار توسط بخش صدور پروانه با توجه به مساحت و کاربری ملک محاسبه و مشخص می شود.

مرحله ششم:

مدارک پیش نویس

حالا زمان آماده کردن مراحل پیش‌نویس رسیده است. دفاتر خدمات شهری جایی هستند که برای تهیه پیش‌نویس‌ها به شما کمک می‌کنند و می‌توانید در آنجا فرم درخواست تعیین ناظر را پر کنید.
مدتی باید صبر کنید تا از سوی شهرداری با شما تماس گرفته شود و برای عقد قرارداری با ناظر تعیین شده از سوی شهرداری به آنجا بروید

 مرحله هفتم:صدور پروانه

هنگامی‌که رئیس بخش صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و شخص شهردار درخواست شما را تایید کنند، پروانه ساختمانی شما چاپ خواهد شد.

نکات پایانی

انجام دادن تمام این مراحل اگر چه زمان‌بر هستند و نیاز به صرف هزینه و زمان و انرژی دارد، اما در عوض وقتی پروانه مورد نیازتان صادر شد معمولا 2 و یا 4 سال، زمان در اختیار خواهید داشت.
زمانی که روی صفحه نخست مجوز به عنوان مهلت ساخت آن ساختمان تعیین شده، بر‌اساس متراژ مساحت بنا مشخص گشته است. اگر نتوانید تا فرا رسیدن آن مهلت پروژه را تکمیل کنید، یک اخطاریه دریافت خواهید کرد و باید عوارض تعویق را پرداخت کنید. با انجام پروسه درخواست تمدید پروانه ساخت، زمان مناسبی به شما داده می‌شود تا پروژه را به پایان برسانید و در صورتی‌ که نتوانید پروژه را تکمیل کنید دیگر تمدید مجدد پروانه امکان‌پذیر نخواهد بود. پس بهتر است که برای کامل کردن پروژه در زمان مناسب به خوبی برنامه‌ریزی کنید.